Workshop: Introductie in de taalontwikkeling tussen 0 en 5 jaar
Introductie: De taalontwikkeling bij jonge kinderen.
Ontdek hoe jij als begeleider een onmiskenbare rol speelt in de taalontwikkeling van kinderen tussen 0 en 5 jaar. Dan is deze workshop iets voor jou!
INHOUD WORKSHOP
🫂 Belang van interactie, belang van de eerste 1000 dagen voor de taalontwikkeling.
💡Wat is effectieve communicatie?
🎭 Verschillende rollen van begeleiders en de invloed hiervan op de interactie
🗣Tips en tricks rond taalstimulering op basis van de Hanen- strategieën®: kijken - wachten - luisteren, op ooghoogte komen, doe mee en speel, volg het kind dmv imiteren, benoemen, interpreteren, hoe kom je tot een gesprek, hoe voeg ik taal toe, ...
💭 Hoe lok ik communicatie uit
🌎 De kracht van meertaligheid
DUUR
2u30 à 3u00
Kan ook gegeven worden in samenwerking met Huis van het Kind, bibliotheken, scholen, kinderopvang, andere initiatieven...
Interesse? Meer info nodig? prijzen? Contacteer Taalverhaal
Eéndaagse training Hanen®: Bevorderen van de taalontwikkeling in de kinderopvang of peuter/kleuterklas™
WAT?
De training van Hanen® zal je laten zien hoe je dagelijkse gesprekken, routines en spel kunt gebruiken om de communicatie- en sociale ontwikkeling van kinderen te bevorderen, inclusief kinderen met een (risico op) taalachterstand en kinderen die een tweede taal leren.
Je wordt actief betrokken door middel van discussies, kleine groepsactiviteiten, analyse van videovoorbeelden en het invullen van een actieplan.
Je leert:
- Wat effectieve communicatie is
- De verschillende communicatiestijlen van kinderen
- De verschillende rollen van de begeleiders
- De verschillende fasen van de taalontwikkeling
- Strategieën om het kind te laten leiden zoals kijk, wacht & luister - kom op ooghoogte - imiteren - interpreteren - benoemen - meedoen & spelen
- Hoe je een gesprek met kinderen op gang kan houden door het stellen van de juiste vragen, zaken benoemen en beurtwisseling.
- Interacties te bevorderen in groepssituaties
- Een praktisch actieplan opstellen dat kan gebruikt worden in de klaspraktijk
TIJD EN DUUR
Hele dag: 7u30
of
3 halve dagen van 2u30
Optioneel: één op één coaching en begeleiding van leerkachten/begeleiders op de vloer om het geleerde in praktijk te brengen.
Na het volgen van deze workshop kunnen we samen bekijken of er nood is aan een vervolgworkshop of coachingsessies.
Wil je je inschrijven? Meer info nodig? Offerte?
Eéndaagse vervolgtraining: Taal als basis voor leren lezen en schrijven
WAT?
Deze interactieve training gaat in op het verband tussen de ontwikkeling van gesproken taal en geletterdheid. Het biedt begeleiders en leerkrachten praktische strategieën om de basis te leggen in het leren lezen en schrijven.
Je leert hoe je de ontwikkeling van geletterdheid kan stimuleren en ondersteunen door:
- Kinderen te helpen een positieve houding te ontwikkelen ten opzicht van boeken (en ander gedrukt materiaal).
- Boeken te kiezen die aansluiten bij de interesses en ontwikkelingsfasen van kinderen.
- Het lezen van boeken te gebruiken als een moment voor interactie en gesprek.
- Voorlezen een natuurlijk en betekenisvol onderdeel van elke dag te maken.
Voor het volgen van deze training, moet je eerst 'Bevorderen van de taalontwikkeling in kinderopvang of peuter/kleuterklas gevolgd hebben.
TIJD EN DUUR
Hele dag: 7u30
of
3 halve dagen van 2u30
Optioneel: 1- op -1 coaching op de vloer om het geleerde in praktijk te brengen.
Na het volgen van deze workshop kunnen we samen bekijken of er nood is aan een vervolgworkshop of coachingsessies.
Wil je je inschrijven? Meer info nodig? Offerte?
Eén op één begeleiding in de groep of klas: Bevorderen van de taalontwikkeling
Volgde je een training?
We brengen de geleerde strategieën in de praktijk en ik begeleid je (of meerdere leerkrachten/begeleiders) hierbij.
Meer info? Aanvraag? Offerte?
Meerdaagse training: Leren praten met plezier™
WAT?
Dit programma van Hanen is een training verspreid over meerdere momenten. De training is bedoeld voor begeleiders, verzorgers en opvoeders van peuter/kleuterklassen en kinderopvang.
Het programma "Leren praten met plezier" van The Hanen Centre is een praktische en op onderzoek gebabseeerde training. Je krijgt strategieën aangereikt die de taal- en sociale vaardigheden bij kinderen tussen 0 en 5 jaar te bevorderen in de klas of groep. De strategieën zijn makkelijke toepasbaar en bedoeld voor alle kinderen ongeacht ze een (risico op) taalachterstand hebben. De training geeft je info over taalontwikkeling, sociale vaardigheden en geletterdheid en hoe je deze het beste kan stimuleren tijdens alledaagse spelactiviteiten, gesprekken en routines in de klas of in de kinderopvang.
je leert:
- Wat jouw rol is in de communicatie in de klas/groep.
- Over de communicatiestijlen en fasen van taalontwikkeling van kinderen.
- Het kind volgen en je afstemmen op zijn/haar interesses.
- Hoe je interactie met een kind op gang brengt.
- Het bevorderen van interactie tussen de kinderen.
- Hoe je een kind stimuleert om meer taal te gebruiken.
- Hoe je het taalaanbod aanpast aan ieder kind.
- Hoe je de gesprekken op gang houdt.
- Hoe je alle kinderen op hun eigen niveau betrekt.
- Hoe je taalleren kan betrekken in fantasiespel.
- Hoe je een rijk taalaanbod biedt met aandacht voor beginnende geletterdheid.
De training bestaat uit:
1. 6 tot 8 interactieve groepsbijeenkomsten met:
- Videovoorbeelden
- Uitwisselmomenten
- Opstellen van actieplannen
- Strategieën om de taalontwikkeling van elk kind te bevorderen of verrijken
- 1 sessie = 2u30
2. Individuele coaching
Geleerde implementeren in de praktijk.
4 tot 6 individuele coachmomenten (tussen de groepsbijeenkomsten) voor elke deelnemer op de werkvloer. Meer info vind je in de promoflyer als bijgevoegd bestand
Leren praten met plezier voor klassen en kinderopvang.pdf
Meer info? Aanvraag? Offerte?
Taalbegeleiding in de klas
Individuele taalbegeleiding van één of meerdere kinderen.
Samen maken we een plan van aanpak.
Interesse? Meer info nodig? prijzen? Contacteer Taalverhaal
Videoroute: Meertaligheid
Begeleiding bij videoroute meertaligheid.
De Videoroute meertaligheid bestaat uit 6 video's met gespreksleidraden en een handleiding. Het materiaal ondersteunt gesprekken en werksessies over het inzetten van thuistalen binnen teams en directies in het primair onderwijs, al dan niet begeleid door externe experts. In de video's komt duidelijk naar voren waarom scholen het zo belangrijk vinden om ruimte te maken voor meertaligheid in de klas, welke positieve veranderingen zij hierdoor zien en hoe je dit concreet kunt aanpakken. Naast een breed inzetbare introductievideo zijn er video's met leidraden over vijf thema's.
- Intro: thuistalen als rijke bron
- Spreekkansen creëren in meertalige klassen
- Technieken en materialen in de meertalige klas
- Samenwerken met meertalige ouders
- De stem van de leerling
- Werken aan een schoolbrede visie op meertaligheid
De Videoroute meertaligheid is ontwikkeld in het kader van BeNeMinds, een tweejarig project waarin leerkrachten uit Nederland en Vlaanderen kennis uitwisselden over meertaligheid in het primair onderwijs, met steun van Erasmus+. Over het project BeNeMinds vind je meer informatie in het dossier op deze website.
Videoroute meertaligheid © 2024 by Steven Delarue, Véronique Van Damme, Maaike Verrips is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International